Jak skutecznie pracować w Home Office

Home office nie jest tylko formą wykonywania pracy. Uważam, że warto podnieść to do rangi umiejętności. Ponieważ jedni potrafią pracować w domu, a inni nie.

Artykuł szczególnie przydatny dla:

  • freelancerów z różnych branż
  • przedsiębiorców, pracujących we własnych czterech kątach
  • wszystkich pracowników, którzy mają możliwość pracy z domu
  • wreszcie uczniów i studentów, którzy pogłębiają wiedzę w domowym ,,zaciszu”

Zalety Home Office

 

Dla osób, które narzekają na codzienne docieranie do pracy komunikacją miejską, lub na korki w przypadku własnego auta (a najczęściej na jedno o drugie!) wizja pracy z własnego domu wydaje się być czymś wspaniałym.

Wygoda i oszczędność czasu.

Oto dwie największe zalety dla pracownika. Pracodawca, o ile ma zaufanego pracownika (lub skuteczny system kontroli, albo płaci tylko za efekt) także czerpie korzyści z Home Office. Niektóre zadania można wykonać o wiele szybciej, gdy nie ma z kim wypić kawy albo pogadać.

Trudności pracy z domu

 

Jednak ci, którzy mieli przyjemność pracy w tej formie, bardzo często cenią sobie biuro. Za atmosferę działania zespołowego, odpowiednie warunki i utrudniony dostęp do pokus.

Kiedy siedzisz w wygodnym ubraniu (często półleżąc na nie pościelonym łóżku!) jakoś trudno ci się zmotywować.

Ciągle masz pod ręką przeszkadzacze i odciągacze/ Niełatwo o pełne skupienie.

Wreszcie sami domownicy mogą nieustannie zawracać Ci głowę. Bo przecież ,,siedzisz w domu przed komputerem, możesz się chyba oderwać, szef nie zobaczy”. To dlatego parę linijek wyżej, słowo ZACISZE opatrzyłem cudzysłowem ;)

Jak to robić dobrze

 

Ja nie twierdzę, że to uniwersalne rady dla każdej sytuacji. Ale po prostu przeczytaj i pomyśl o tym.

Wiem, że istnieją tacy, którzy mogą skutecznie pracować w bałaganie. Niestety takich ludzi jest garstka. A najczęściej tylko sami sobie wciskają kit, że to ,,artystyczny nieład, który pomaga kreatywnie myśleć”. Zaryzykuję stwierdzenie, że gdy ci ludzie zrobią porządek, ich efektywność wzrośnie.

Pracujesz w domu? Zacznij o pościelenia łóżka! Ja wiem, że wizja zarabiania nie wychodząc z pościeli jest atrakcyjna (a nawet seksowna!). Ale zostając w łóżku zostajesz w pewnej ,,ramie myślowej”, która niekoniecznie sprzyja pracy.

Możliwe, że na biurku masz dziesiątki osobistych przedmiotów. Sprzątnij je wszystkie z miejsca pracy. Wszystkie! To pomoże ci się skupić na robocie. Gdy widzisz kątem oka jakieś niezwiązane z obecnym zadaniem drobiazgi, podświadomość może zacząć cię odciągać od pracy.

Wyjdź z pidżamy i wejdź w strój do pracy. Ale jak to? Przecież po to chcemy Home Office, żeby się pozbyć dress code! Prawda?

Wcale nie :) O ile twoim celem w pracy w domu jest tylko wygoda, to proszę bardzo… Jeśli jednak cenisz sobie efektywność i profesjonalizm, ubierz się porządnie. Może nie tak sztywno jak na ważne spotkanie, ale musisz czymś odróżnić swój ubiór do pracy od ubioru ,,po domu”. Wreszcie, wchodzenie w strój do pracy to jak wchodzenie w stan gotowości i skupienia. Dobrze mieć pozytywne skojarzenia z ubiorem do pracy. Jeśli koszula (i krawat w wersji dla hardcoreów!) kojarzą ci się z efektywnością, punktualnością, profesjonalizmem, to samo założenie stroju do pracy nastawi cię mentalnie do skutecznego działania.

Stosuj metody zarządzania sobą w czasie. Niektórzy nie znają żadnych metod. Dla tych jest artykuł 21 trików do skutecznego zarządzania sobą w czasie. Inni znają metody, ale mają też 21 i więcej skutecznych wymówek ;) Sprawa jest prosta – pracując w domu nie masz za plecami kierownika, który naprowadzi cię na właściwą drogę. Sam musisz się pilnować. Wszystkie metody samoorganizacji działają świetnie w połączeniu samodyscypliną.

Podsumujmy

 

Artykuł napisałem, bo mam bogate doświadczenie pracy w ten sposób. Wiele działań w Fundacji FKID wykonuję przy komputerze i telefonie. W mojej pracy na etacie jest to trudniejsze, ponieważ przeprowadzam rozmowy rekrutacyjne i szkolę. Tylko kiedy nie jestem potrzebny w biurze fizycznie, wybieram home office – i bardzo sobie cenię taką elastyczność. Przygotowywanie się do szkoleń, a także pisanie książki odbywało się w ten sposób.

Dlatego z doświadczenia mogę cię zapewnić – jeśli chcesz, żeby home office było skutecznym pracowaniem, a nie śmiechu wartym oszukiwaniem siebie czy przełożonych, musisz do tego podejść profesjonalnie. Zrób ze swojego Home nieco bardziej Office.

——————————

 Źródło ikony wpisu: Foter.com / CC0, http://foter.com/photo/woman-lying-and-typing-on-laptop/

Komentarzy (4)

  1. Wiola

    Z mojej strony wygląda tak, że jeśli muszę poczytać lub przygotować się do zajęć z dziećmi potrzebuję ogarnąć biurko i schować wiele przedmiotów, które mnie odciągają.Jeszcze muszę dopracować system pochowania różnych przedmiotów, tak by były, ale nie odciągały.Obecnie nie pracuję według HOme Office, ale na dzisiaj bym tak nie potrafiła.Dziękuję za artykuł, bardzo bogaty i motywuje mnie na zmiany.

    Reply
    1. Rafał Sawicki (Post author)

      Masz rację Wiola. Żeby skupić się na nauce, najlepiej pochować wszelkie przedmioty. Nawet takie, które widzimy tylko kątem oka :)

      Reply
  2. Łukasz

    Mam podobne przemyślenia- szczególnie jeżeli chodzi o relacje z domownikami podczas pracy w domu;-) Do rad jak najbardziej należy podchodzić indywidualnie – w moim przypadku „Home Office” zdecydowanie jak najmniej HOME- ponieważ moja wizja domu to miejsce spokoju, odpoczynku i relaksu- wszystko właściwie odciąga od pracy począwszy od lodówki na komputerze do gier i książkach na półkach kończąc. Więc sama zmiana miejsca – nawet na co-working w centrach handlowych- zdecydowanie lepiej nastraja mnie do wykonywanie czynności zarobkowych.

    Reply
    1. Rafał Sawicki (Post author)

      Tak Łukasz. Idea skutecznego pracowania w formacie Home Office to oddzielenie przestrzeni, którą uważamy za dom od tej, którą uważamy za biuro.

      Reply

Dołącz do dyskusji

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *