Jak robić, żeby ludzie cię rozumieli?

Zdarza się, że nie zawsze dogadujesz się z drugą osobą i czujesz, że rozmówca cię nie rozumie? Czy czasami odnosisz wrażenie, że twoje logiczne i rozsądne argumenty w ogóle nie trafiają do tego człowieka?

Dziwisz się jak można być takim ignorantem jak twój rozmówca? Jeśli chcesz dostać rozwiązanie to przeczytaj ten tekst w całości i poważnie się nad nim zastanów. Oczywiście to twój wybór czy go przeczytasz i przemyślisz.

Żeby rozwiązać problemy z porozumiewaniem się musisz wiedzieć:

1 – jak ludzie postrzegają rzeczywistość

2 – jak wygląda proces komunikacji

Ludzie postrzegają rzeczywistość tak, jak im wygodnie

 

Masz w głowie doświadczenia życiowe, wpływ otoczenia społecznego, różne przekonania, wierzenia i interpretacje. Nazwijmy te elementy filtrami. Każda informacja, która do ciebie dociera przechodzi najpierw przez taki filtr. To on służy ci do interpretacji. Każdy człowiek ma nieco inne filtry.

Teraz przypomnij sobie katastrofę smoleńską. Wyobraź sobie, że na twoje doświadczenie życiowe składają się opowieści rodziców o zdradzieckiej agresji Rosjan 17 września 1939 roku. Dołóżmy do tego relacje o gwałtach, których dopuścili się sowieccy żołnierze na członkach twojej rodziny. Czy wczuwając się w taką historię, teoria o zamachu staje się nieco mniej irracjonalna?

A teraz w drugą stronę. Załóżmy, że jesteś młodym człowiekiem, który nigdy nie doświadczył wojny. Nie interesujesz się wiadomościami ze świata, przez co w ogóle temat konfliktów zbrojnych jest ci obcy. Masz znajomych z Rosji, którzy w czymś ci pomogli, przez co zrobili na tobie dobre wrażenie. Jak teraz wygląda twoja opinia na temat katastrofy?

Ludzie widzą rzeczywistość tak, żeby odpowiadała ich doświadczeniom, stereotypom, wierzeniom. Za takimi filtrami nierzadko stoją silne emocje. Często to tylko przypuszczenia, których nie możemy w żaden sposób potwierdzić. Coś nam się wydaje, bo jest bliższe naszym oczekiwaniom i tej wersji będziemy bronić. Bo lubimy mieć rację.

Komunikacja to proces

 

Dowiedziałeś się, że każdy widzi świat nieco inaczej. Już to powinno otworzyć twoje oczy na fakt, że to, co ty uważasz za oczywiste, dla kogoś innego może takie nie być. Zapamiętaj, że w porozumiewaniu się pomoże ci szacunek dla poglądów innych ludzi. Unikaj denerwowania się, że ktoś myśli inaczej. Ma do tego prawo. Poza tym osobą, która się myli możesz być ty.

Podstawą do porozumienia jest uświadomienie sobie, że będąc na miejscu rozmówcy prawdopodobnie myślałbyś tak samo.

Dlaczego czasem tak trudno się dogadać?

Bo to, że ty wyślesz komunikat wcale nie znaczy, że on dotrze tam gdzie chcesz. To wygląda tak, że powiesz coś, następnie to słowo przechodzi przez filtry odbiorcy i dopiero potem odbiorca nadaje temu słowu znaczenie, zależnie od filtrów, jakie posiada. Tak, nie przesłyszałeś się. To samo słowo może mieć różne znaczenie dla dwóch osób, które posługują się tym samym językiem. Na przykład ktoś wejdzie do twojego gabinetu, a ty spoglądając znad okularów rzucisz krótkie ,,pracuję.” Tobie chodziło tylko, żeby nikt ci nie przeszkadzał, bo jesteś teraz bardzo zajęty. Druga osoba odebrała to jako ,,wynoś się” a spojrzenie znad okularów dodało ,,wynoś się, jesteś nikim”. Nie chciałeś być niemiły, nie wiedziałeś, że ten typ spojrzenia w ogóle może mieć jakieś znaczenie. Nie masz też pojęcia, że uraziłeś drugą osobę. A jednak tak się stało…

Komunikacja to proces, na który wpływają okoliczności, sposób, w jaki ty wyślesz komunikat i filtry drugiej osoby. Na komunikat składają się nie tylko słowa, ale również mowa ciała i ton głosu. Również mowa ciała drugiej osoby.

Skuteczność komunikatu zależy od ciebie

 

I dochodzimy do sedna.

Czy masz wpływ na to, jakie druga osoba ma filtry? – Nie

Posiadasz kontrolę nad tym, jak druga osoba zinterpretuje to, co powiedziałeś? – Nie

A czy możesz kontrolować to, jak ty sam zbudujesz swój komunikat? – Tak

Skuteczność twojej komunikacji zależy od tego, czy wreszcie zrozumiesz, że odpowiadasz za swoją część. Twoja część to komunikat, jaki wysyłasz. Zadbaj o to, na co masz wpływ.

Ludzie często wysyłają zupełnie niezrozumiałe komunikaty, bo myślą, że każdy ma takie same filtry jak oni. Potem się dziwią, że nikt ich nie rozumie. Niektórzy potrafią nawet wydawać polecenia komuś, kto jest zajęty pracą i ich nie słucha. Następnie mają pretensję o to, że polecenie nie zostało wykonane.

Wyobraź sobie, że dzwonisz do znajomej żeby poprosić ją o sporządzenie raportu. Gdy odbiera słuchawkę jest bardzo zajęta, ale na twoje pytanie ,,czy możesz rozmawiać” odpowiada twierdząco. Wielu ludzi tak robi. Ty wyczuwasz w jej głosie, że się spieszy, ale wierzysz w to, co mówi. Tłumaczysz jak ma być sporządzony raport. Znajoma mówi, że ,,nie ma problemu” a zaraz po odłożeniu słuchawki zapomina o połowie informacji, bo jej umysł wraca do pracy, którą jej właśnie przerwałeś. Twój komunikat nie dotarł. Możesz być zły na koleżankę, albo pójść po rozum do głowy i poprawić swoją własną komunikację.

Pomyśl jak często ludzie mówią coś niewyraźnie, a ty przytakujesz dla świętego spokoju. :)

Podstawowa wiedza o komunikacji

 

Akademickie gadanie i definicje odkładamy na bok. Tobie przydadzą się konkretne i praktyczne wskazówki. Oto one:

  • upewnij się, że okoliczności sprzyjają temu, żeby osoba cię wysłuchała
  • twoje zdanie jest ważne
  • zdanie drugiej osoby też jest ważne, szanuj je
  • twój rozmówca nie odpowiada za to, jak ty skonstruujesz komunikat
  • przekonywanie innych zacznij od zrozumienia ich sytuacji
  • do komunikacji używaj znajomości mowy ciała

——————————

Źródło ikony wpisu: clip art

Dołącz do dyskusji

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *