Cechy lidera: pokora

Na pierwszy rzut oka, pokora kojarzy się z przywództwem jak impreza studencka z trzeźwością. Przecież lider powinien być śmiały, władczy, głośny, a czasem nawet bezczelny. Tymczasem pokora jest bardzo przydatna w zarządzaniu.

  •  Z tego wpisu dowiesz się, dlaczego bez pokory nie zostaniesz nigdy kompletnym liderem.

Historia uczy

 

Najsłynniejsi przywódcy niekoniecznie słynęli z pokory. Aleksander Wielki założył kilkanaście miast, które nazwał swoim imieniem. Przypadków, gdy władcy porównywali się do bogów, stawiali sobie pomniki i przyznawali wszelkie możliwe tytuły, są tysiące.

Niekiedy było to dyktowane polityczną koniecznością, innym razem pychą. O ile to drugie nigdy nie należało do wyznaczników skuteczności lidera, o tyle polityczna konieczność poniekąd usprawiedliwiała takie działania. Ale teraz czasy się zmieniły i wywyższanie się nie ma tak praktycznego zastosowania, jak kiedyś.

Inna sprawa, że jeśli jako lider chcesz się wzorować na swoich historycznych idolach, pamiętaj żeby czerpać od nich tylko najlepsze cechy – nigdy całokształt. Osobiście podziwiam Aleksandra za kreatywność, nieustępliwość i odwagę, ale też wiem, że nie potrafił zapanować nad własnymi emocjami i zdecydowanie za dużo pił. (Przez co pewnego razu zabił włócznią swojego przyjaciela…)

Lider pozbawiony pokory nie stworzy świetnego zespołu

 

Przywódca, który się wywyższa, traktuje innych jak pionki i przykłada uwagę przede wszystkim do zewnętrznych oznak swojej władzy, może stworzyć ogromną organizację.

Wystarczy, że będzie świetnym manipulatorem i charyzmatycznym mówcą.

Jednak tego typu podejście przyciągnie tylko przeciętnych ludzi.

Prawdziwy lider powinien starać się tworzyć zespół z ludzi, którzy są od niego lepsi (przynajmniej w pewnych uzupełniających się wzajemnie dziedzinach.) Lider – manipulant się tego obawia, bo uważa, że to on musi być we wszystkim pierwszy i najlepszy.

Bez pokory, przywódca nie będzie w stanie zmontować naprawdę efektywnego zespołu.

Mądry lider woli mieć w swojej organizacji dziesięciu wybitnych ludzi, niż tysiące pozbawionych własnego zdania marionetek.

Żeby zjednać sobie wartościowych ludzi, potrzebujesz pokory.

Brak pokory jest niebezpieczny

 

T. E. Lawrence był oficerem brytyjskiego wywiadu w czasie I Wojny Światowej i pomagał Arabom zorganizować rewoltę przeciwko Turcji. Na podstawie jego wybitnej książki nakręcono film.

Ostatnio czytałem jego wspomnienia z czasów wojny i znalazłem fragment, który dobrze nadaje się do tego artykułu. Oddajmy głos Lawrence’owi z Arabii:

,,Jednakże głupota armii tureckiej była bezdenna. Niekiedy wychodziło nam to na dobre, ale jednocześnie szkodziło nieustannie, ponieważ nie mogliśmy się oprzeć uczuciu pogardy dla wojska tureckiego (…) , a brak szacunku dla nieprzyjaciela jest dla każdej armii szkodliwy”.¹

To kolejny powód, dla którego przywódca nie powinien zapominać o pokorze. To, że ludzie cię słuchają, nie znaczy, że jesteś nie wiadomo kim i że wszystko ci wolno. Nie przestawaj się rozwijać i często zadawaj sobie pytanie – a co, jeśli to oni mają rację, a ja się mylę?

Podsumowanie

 

Uważam, że bez pokory nie można zostać kompletnym liderem. Bardzo łatwo wpaść w pułapkę samozachwytu i przestać się rozwijać. To z kolei uniemożliwia pełne wykorzystanie potencjału swoich ludzi.

——————————

Przypisy:

¹ – T. E. Lawrence, ,,Siedem filarów mądrości”, Warszawa 1971, str. 267

Źródło ikony wpisu: Tambako the Jaguar / Foter / CC BY-ND

Komentarzy (3)

  1. Daniel

    Już nie mówiąc o tym, że korzystanie z różnych punktów widzenia i umiejętności ludzi zajmujących się innymi obszarami wiedzy niż ta w której się specjalizujemy, przynosi często efekty w postaci kreatywnych rozwiązań. Wiele wspaniałych dzieł i wynalazków powstaje dzięki kooperacji ludzi z różnych branż.

    Reply
  2. Łukasz

    Każdy dowodzący powinien znaleźć w sobie dość pokory, by czasem zasięgnąć specjalistycznej rady od swoich ekspertów. w końcu faktycznie jak napisał wyżej autor artykułu Pan Rafał Sawicki nie musi być wszechwiedzący, tylko zarządzać grypą, umiejętnie korzystając z wiedzy, talentów i umiejętności członków.

    Reply
  3. Monika

    Bardzo cenna uwaga. Dobrze wiedzieć, że dobry lider to ten który umie słuchać i ma w sobie trochę pokory.

    Reply

Dołącz do dyskusji

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *