Autoprezentacja – co brać pod uwagę?

Nie szata zdobi człowieka i najważniejsze jest to, co mamy w sercu. Takie podejście jest bardzo piękne i równie niepraktyczne. W życiu zawodowym wygląd zewnętrzny ma olbrzymi wpływ na to, jak jesteśmy odbierani.

Czytaj dalej, a dowiesz się, jakie elementy wpływają na twój wizerunek. Dowiedz się, jak za pomocą autoprezentacji wpływać na innych.

Wyobraź sobie, że idziesz do banku założyć konto firmowe. Wchodzisz do budynku. Recepcjonistka wita cię i mówi, żebyś poczekał chwilę na doradcę. Po paru minutach przychodzi doradca i zaprasza cię do biura. Kiedy podajecie sobie ręce, on patrzy gdzieś w bok. Przedstawia się niewyraźnie i siadacie. Następnie profesjonalnie odpowiada na każde twoje pytanie dotyczące interesującej cię oferty. Jest jak wyrocznia. Mówi bez zająknięcia i obiektywnie przedstawia ci zalety i wady różnych rozwiązań. Pomaga ci wybrać najkorzystniejsze. Jednak ani razu nie patrzy ci w oczy. Buja się na krześle. Dostrzegasz też, że do garnituru założył adidasy. Wtedy, gdy wszystko wydaje się być ustalone, podsuwa ci umowę do podpisania. Co robisz?

To nieistotne, że doradca naprawdę zna się na ofertach, umowach i że naprawdę wie, które rozwiązanie będzie najlepsze. Żadne logiczne argumenty nie przekonają cię do podpisania umowy. Jego wizerunek nie pasuje do sytuacji, przez co budzi w tobie niepokój. Po prostu mu nie ufasz.

Elementy autoprezentacji

 

Na twój wizerunek wpływa bardzo wiele czynników. Poniżej przedstawiam siedem wybranych.

mimika: Żeby być dobrze odbieranym należy mieć rozluźnione mięśnie twarzy. Unikaj marszczenia brwi i zaciskania ust. Możliwe, że robisz to, kiedy się nad czymś zastanawiasz, jednak dla obserwatora możesz wyglądać groźnie.

wypowiedź: Mów krótko, zwięźle i na temat. Używaj empatii, żeby sprawdzać czy twój rozmówca jest zaciekawiony tym, co mówisz.

postawa: Wyprostowana sylwetka, lekko uniesiona głowa, kontakt wzrokowy, harmonia ruchów i opanowanie dodadzą ci pewności siebie.

gestykulacja: Kontroluj swoje gesty. Używaj ich do podkreślania tego, co mówisz. Tylko nie przesadzaj, bo narazisz się na śmieszność.

ubiór: Powinien być staranny i dobrany do sytuacji. Różne zawody charakteryzują się innymi normami, ale ogólne zasady pozostają takie same.

umiejętność słuchania: Niekiedy okazując szacunek i zainteresowanie tym, co mówi do ciebie rozmówca jesteś w stanie zrobić dużo lepsze wrażenie niż samemu wygłaszając kwiecistą mowę. Szczerze słuchaj swojego rozmówcę. Jemu będzie miło, a ty łatwiej osiągniesz swój cel.

kolory: Zwróć uwagę, jak kolory i ich połączenia wpływają na podświadomość innych. Czy wiesz, że zakładając do czarnego garnituru raz niebieską, innym razem czerwoną koszulę, będziesz zupełnie inaczej odbierany? U kobiet ogromną role odgrywa także profesjonalnie dobrany makijaż. Polecam ci zgłębić ten temat.

 womanb

Pozory mylą, bo to nie wszystko

 

Oczywiście nie wystarczy wyglądać jak profesjonalista. Często spotykamy się z sytuacjami, w których ktoś robi dobre wrażenie, a potem okazuje się niekompetentny. Nie popełniaj tego samego błędu. Poniżej przedstawiam dwie głupoty. Unikaj ich, a będzie dobrze.

głupota nr 1 – być świetnym profesjonalistą i kompetentnym ekspertem, ale wyglądać jak amator

głupota nr 2 – mieć starannie zaprojektowany wizerunek eksperta i profesjonalisty, ale nim nie być

Recepta jest prosta. Twój wizerunek powinien iść w parze z poziomem, jaki reprezentujesz. Dbaj o jedno i drugie.

——————————

Źródło ikony wpisu: http://gottyj.files.wordpress.com/2014/03/wpid-wp-1394498365238.jpeg
Źródło obrazka: clip art
Artykuł pisany w konsultacji ze specjalistką od wizerunku Anną Wojewódzką

Dołącz do dyskusji

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *